Slik virksomheder målretter reklamer mod børn på Facebook

Written by
Skittles målrette annoncer mod børn

Slik virksomheder anvender Facebook for at målrette deres reklamer til børn og unge.

Knap 50% af de børn og unge i alderen 7-14 år anvendte i 2012 Facebook eller andre sociale medier jf. statistikbanken Derfor er det ikke så underligt, at virsomheder og varemærker er at finde på eksempelvis Facebook.

I Australien er det forbudt, at målrette reklamer mod børn og unge når vi snakker fjernsyn, men de unge mennesker får i stedet leveret produkterne lige ned i lommen. Det samme gør sig gældende i Danmark, hvor påvirkningerne fra store virksomheder som Skittles vælter ind i hovedet på børnene. Skittles har d.d. 26.442.318 syntes godt om tilgengivelser, hvorfor det er et tydeligt tegn på, at virksomheden lægger mange ressourcer i, at promote deres brand den vej.

Forbrugerombudsbanen  nævner i markedsføringsloven, at der skal vises særlige hensyn overfor børn og unge op til 18 år. netop fordi de er nemme at manipulere og meget påvirkelige. Derfor kan det undre, at virksomheder så uhæmmet får lov til at markedsføre sig målrettet mod unge mennesker på Facebook.

Metoderne der tages i anvendelse kan der stilles spørgsmålstegn ved. Paratvidenspørgsmål om film, opfordring til at poste billeder af dem selv for at blive årets fan, deling af billeder for at lykønske og meget mere.

Pointen er, bør dansk lovgivning revideres? Bør unge undervises bedre i brugen af sociale medier og forståelsen af de påvirkninger de bliver udsat for? Eller skal man bare lade det væres om det er.

Hvad synes DU?

 

Article Categories:
Sociale Medier

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Menu